RC-kalusto

ERITYYPPISIÄ RC-AUTOJA

Marketeista ostettavat leluautot eroavat kilpa-autoista kuin yö ja päivä. Kilpa-autoissa käytetään monia samantyyppisiä ratkaisuja kuin oikeissakin autoissa, ja autoja on sekä nelivetoisina, etuvetoisina että takavetoisina. Autoissa on tasauspyörästöt, öljytäytteisiä iskunvaimentimia, erillisjousitusta, ohjauskulmien säätömahdollisuuksia jne. lähes rajattomasti valmistajasta ja tyypistä riippuen. RC-autoissa käytetään sekä poltto- että sähkömoottoreita. Osa autoista on suunniteltu kilpailuihin, osa perusharrastukseen.

Äkparc radoilla käytettävät autot voidaan jakaa kahteen pääryhmään: maastoautot (off-road) ja rata-autot (on-road). Rata-autoilla ajetaan nimensä mukaisesti kovapintaisella asfaltti- tai mattoradalla. Off road -autoilla ajetaan puolestaan matto/betoni/savi radoilla, jolle on rakennettu hyppyreitä.

Radio-ohjattavilla autoilla voi harrastaa ajamista melkeinpä missä tahansa. Pienimmät autot sopivat sisätiloihin ja ulos löytyy kullekin alustalle oman tyyppisensä auto. Autoilla voidaan ajaa tarkkuus ajoa kalliolla tai sitten päästellä kovempaa vauhtia radalla tai missä tahansa vapaassa maastossa. Yksi asia pätee kuitenkin joka paikassa, että harrastaminen on mukavinta yhdessä.

Lisää tietoa aloittelijoille sekä mitä harrastus lajina sisältää:


Elektroniikka


Radiolaitteet:

Radiolaitteet eli laite millä autoa ohjataan radalla, Radioita on monenlaisia ja monen hintaisia.
Pääpiirteittäin kaikki "auto" radiot ovat samantyyppisiä, on ratti jolla ohjataan autoa ja liipaisin jolla kontrolloidaan kaasua sekä jarrua. Peruutus on kilpa-autoissa kielletty säännöissä turvallisuuden vuoksi. (harjoittelussa sallittua).
Radioissa on isoja eroja eri hintaluokissa, suurimmat erot näkyvät radion yhteyden nopeudessa/tarkkuudessa, säätömahdollisuuksien määrässä sekä ergonomiassa. Laadukkaammissa radioissa on tietokonemainen näyttö josta on helppoa ja yksinkertaista muuttaa auton asetuksia lennosta.
Radioiden mukana tulee vastaanotin joka kytketään ohjaus servoon sekä nopeudensäätimeen. Nykyaikaiset radiot toimivat 2.4GHZ taajuudella jonka paritus on yksilöllinen jokaiseen autoon jotta signaalit eivät missään tilanteessa sekoitu toisen auton signaalin kanssa. 2.4GHZ signaali mahdollistaa myös äärimmäisen vahvan yhteyden ilman erillisiä antenneja radiossa tai autossa.
Kuvissa yleisimmin RTR autoissa tuleva radio sekä erittäin suosittu edullinen radio kilpa-autoille Sanwa MT-S.


Moottori sekä nopeudensäädin:


Nopeudensäädin toimii samalla periaatteella kuin oikean auton kaasupoljin/moottorinohjaus järjestelmä, se säätelee virransyöttöä moottorille. Nopeudensäätimiä pystytään säätämään monella eri tavalla esimerkiksi tehon määrää, jarrun määrää, kuinka pehmeästi teho toimitetaan moottorille.

Nykyaikaiset moottorit käyttävät harjatonta sensorillista tekniikkaa ja ovat erittäin tehokkaita, tehomäärä määritetään kilpa-autoissa "T" luvulla. Mitä pienempi luku sitä tehokkaampi moottori. Moottorin teho valitaan auton mallin, pitomäärän ja vetotavan mukaan. Tehokasta moottoria voidaan rajoittaa nopeuden säätimen asetuksilla. Yleisimmät moottoriluvut vaihtelevat 8.5T-5.0T:n välillä
Edullisissa RTR autoissa on monesti harjallinen moottori joka soveltuu myös ratakäyttöön mainiosti.


servo:

Servon toimintaperiaate on yksinkertainen, Servo kääntää renkaita.
Servoja on monenlaisia moneen eri tarkoitukseen.
Mitä raskaampi auto/enemmän pitoa = tarvitaan korkean väännön omaava servo
Mitä nopeampi servo on sitä herkempi auto on ajaa. Tärkein asia servoissa on rattaiden materiaali, valitse aina servo missä on alumiini/metalli/titaani rattaat jotta servon elinikä on mahdollisimman pitkä.
1/10 kokoluokan autoihin servot on suhteellisen edullisia sekä kestävät pitkään. Esim: Power HD R12.
1/8 kokoluokan autoihin vaaditaan hieman järeämpiä servoja painon ja rasitteen vuoksi.


Akku:

1/10 Kilpa-autoissa käytetään kaksi kennoisia lithium-polymer eli "2s lipo" akkuja.
Yleisimmin akkumalli on niinsanottu "shorty" eli pienemmän kokoinen ja painoinen kuin esimerkiksi harraste-autosta löytyvä akku. Akun kesto määräytyy "mah" luvun perusteella joka on yleensä 4000-6000mah.
Lipo akuissa muistettava ladata akku aina palonkestävässä pussissa sekä akkua ei saa ajaa liian tyhjäksi jolloin akun kennot voivat vahingoittua. Suurimmassa osassa nopeudensäätimiä on onneksi automaattinen virran katkaisu kun varaustaso laskee suositellun määrän alapuolelle.


1/10 Sähkö Krossi

Buggyt eli krossarit ovat nopeita ja tehokkaita. Ne ovat suunniteltu kilpa-autoiksi. Buggy luokka on sähkö off-road segmentin kilpailullisin lajimuoto ja kuninkuudesta ajavat huippu kuljettajat. 
1/10 kokoluokan sähköautoilla ajetaan 4WD ja 2WD luokissa sisäradoilla sekä ulkoradoilla.

Suosituimpia 1/10 sähkökrossi merkkejä:
Team Associated
Xray
Scumacher Racing
Yokomo
Tekno
Losi TLR


1/8 Nitro Krossi

Nitro krossi eli "polttis", nelivetoiset nitromoottoriset 1/8 kokoluokan buggyt.
Nitro luokista puhutaan monesti RC:n kuninkuusluokkana sekä autot omaavat eniten täysikokoisten off-road kilpa-autojen ominaisuuksia esimerkiksi levyjarrut sekä polttomoottori/kytkin.


1/8 Sähkö krossi

1/8 kokoluokan krossareita ajetaan myös sähköisenä, autot ovat hyvin vastaavanlaisia kuin nitro versiot mutta tekniikka on vaihdettu sähköön. Ainut merkittävä ero autoissa on pohjalevy johon sähkömoottori kiinnittyy.
Sähköisten autojen etuna on tekniikan huoltovapaus.


1/10 Short-Course

Short Course Truck- sekä Stadium Truck -typpiset autot ovat samankaltaisia kuin Monsterit, ja monet ostavat tälläisen ensimmäiseksi autokseen. Näiden autojen etu on siinä, että niillä voi ajaa kotipihan lisäksi myös kilparadalla. Tämän lisäksi ovat yksinkertaisia, edullisia, yleensä valmiiksi kasattuja ja valmiita ajoon suoraan paketista (RTR). SC-luokan autot myös kestää erittäin hyvin kolhuja suojaavan korin/puskurien ansiosta. SC-10 kilpailuja ajetaan 4WD sekä 2WD luokissa.

Suosituimpia 1/10 SC luokan autoja:
Traxxas Slash
Arrma Senton
Team Associated SC10
Team Losi SCT
Tekno SCT410.3
Xray SCX

Facecook/Short-Course harrastajat


Monsterit/Bashing autot

Monstereissa on isot renkaat ja korkea maavara. Nämä autot sopivat pääasiassa kotipihassa suttaamiseen, mutta näillä sopii oikein hyvin tulla Ajamaan radalle ja oppimaan. Tämän tyyppiset autot on yleensä esimerkiksi Arrma tai Traxxas merkkisiä.


1/10 Touring

Touring-autot muistuttavat henkilöautoa ja ne on tarkoitettu kovalla alustalla ajettaviksi. Ne ovat erittäin nopeita ja kevyitä. Touring-autojen lähin esikuva on DTM-luokka ennemmin kuin Sport-2000-luokka sillä erotuksella, että touring-autot ovat yleensä nelivetoisia. Autoissa on kevyt aerodynaaminen polykarbonaattimuovinen (lexan-muovinen) kori, jonka kukin voi maalata oman mielensä mukaan.

Touring-autot ovat yleensä 1/10- tai 1/12-kokoisia ja ajetaan vapaana "modified" sekä stock luokassa jossa auton moottori on samantehoinen kaikilla. 

Kisoja ajetaan talvisin sisäradoilla mattopinnalla sekä kesäisin asfalttipintaisilla ulkoradoilla.


Nitro Touring

Nitro touring autot ovat pääasiassa vastaavia kuin sähköiset mallit mutta polttomoottoriversioilla ajetaan asfaltti ulkoradoilla.


Tamiya Mini/M210 luokan autot

Tamiya merkkiset M/Mini luokan autoilla ajetaan Tamiya mini classic/competition sarjassa, M03/M05/M07 ovat yleisimmät mallit. Kilpailujen säännöt tekevät luokasta tasaisen kaikille sillä esimerkiksi moottori on kaikilla oltava samanlainen. Äkparc kerhossa on suuri määrä myös "mini" harrastajia. Luokka perustuu 210mm akselivälin autoihin jotka ovat maailmallakin erittäin suosittuja.


Drifting

Drifting autot muistuttavat sähkö touring autoja.
 Suurimpana erona näihin on kovat renkaat sekä suuri ohjaus kulma.
Drifting rc autot ovat yleensä erittäin kustomoituja sekä yksityiskohtaisia.


Crawling

Ehkä rauhallisin lajimuoto RC:ssä on oltava rock crawling. Monesti hyvin yksityiskohtaisesti oikeita auto-malleja vastaavat maasturit jolla ajetaan haastavassa maastossa rauhalliseen tahtiin. 


1/5 Bensakrossi

Massiivisen kokoiset ja raskaat LSOR 1/5 luokan bensiini krossit


Lisää tietoa eri formaateista

Lisää tietoa eri lajimuodoista, autoista ja Rc kaupoista löydät suomen suurimmalta RC foorumilta: 
RC10.FI

© 2021 Äänekosken pienoisautoilijat Ry | Kaikki oikeudet pidätetään.
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita