Kerhon toiminta

Kerhoillat ja kerhokisat tauolla

Kerhotoiminta poikkeuksellisesti tauolla, vältetään suuria kokoontumisia toistaiseksi.
Radalla ajaminen tapahtuu normaalisti, noudattaen nykyisiä suosituksia.

Sovittaessa tulemme opastamaan aloittelijoita radalla ajamisessa.


kerho/aloittelijaillat


Aloittelijaillan ohjelma:

Kaikki kerhon laina-autot ajettavissa (Short-course, Touring/mini, drifting)
Kerholaisia antamassa vinkkejä ajamiseen sekä autojen huoltamiseen. 
Vapaata harjoittelua.

Aloittelijailtaan saapuminen:

Aloittelijailtoihin osallistuminen ei vaadi aiempaa kokemusta radio-ohjattavista autoista, vaan mukaan sopivat kaikki taidoista sekä iästä riippumatta. RC-autoilun voi aloittaa hyvin neljästä vuodesta alkaen, mutta moni aloittaa lajin vasta aikuisiällä. Nuoremmille kuskeille tarvitaan aina mukaan innostunut vanhempi. Aluksi vanhempia tarvitaan ihan vain tueksi sekä radan varteen kääntelemään autoja takaisin renkailleen. Taitojen kasvaessa ja harjoittelun muuttuessa tavoitteellisemmaksi, aikuisen apua tarvitaan auton huoltamisessa.

Sopivat varusteet aloittelijailtaan ovat sisävaatteet ja viimeistään parin kokeilukerran jälkeen oma auto. Radalle sopii kaikki 1/10-kokoluokan autot. Autot tulee puhdistaa piha-ajelujen jäljiltä hiekasta sekä kivistä. Aloittelijailloista saa ohjeita ja apua auton huoltamiseen.

Radalle saavuttaessa on tapana varata huoltoalueelta paikka omille tavaroille, ja levittää seuraavat ajoakut pöydälle latautumaan. Tämän jälkeen on hyvä vielä tarkistaa, että oma auto on ajokunnossa. Auto silmäillään läpi ja katsotaan esimerkiksi, että kaikki ruuvit ovat kiinni. Etenkin RTR autoissa oppii äkkiä ne pari ruuvia, mitkä tuppaavat löystymään käytössä. 


RADALLA AJAMINEN

Etenkin aloittelijailloissa pipo pidetään löysällä, mutta muutama tärkeä pointti tulee huomioida.

  • Rataa kierretään ainoastaan oikeaan ajosuuntaan

  • Jos kaataa tai hajottaa auton, niin tulee kovaan ääneen ilmoitta missä auto on. Näin ketään ei kolaroi autoa päin! Tämä on erityisen tärkeää etenkin suorilla sekä hyppyreissä.

  • Ulosajon jälkeen radalle palataan varovasti muut huomioon ottaen

  • Ajoradalle ei saa pysähtyä, etenkään nopeille suorille. Auto pysäköidään aina ajoradan ulkopuolelle.

  • Kolarin sattuessa rikkinäisellä autolla ei tule ajaa, jotta esim. iskunvaimenninöljyt eivät leviä ympäri rataa.

  • LiPo-akkujen lataaminen aina latauspussissa


ALOITTELIJAILTAAN SOPIVAT AUTOT

Harrastuksen aloittamiseen sopii hyvin RTR-autot, eli ajovalmiit Ready-To-Run/Race-autot. Näiden etu rakennussarjoihin, eli KIT-autoihin, on, että RTR-autot ovat suoraan paketista ajovalmiita ja niillä voi rällätä myös kotipihassa. Rakennussarja-autot sopivat puolestaan vain ratakäyttöön. Rakennussarjalla aloittaminen on hieman hitaampaa, koska auto pitää ensin kasata. Rakennussarjan kasaaminen onnistuu perus näppärältä muutaman päivän työllä, ja asiantuntevista liikkeistä saa apua erikseen ostettavien osien, kuten moottorin, kanssa.
RTR-autojen etuihin kuuluu myös se, että ne on suunniteltu kestämään paremmin kolarointia. Kilpa-autot on puolestaan tehty kiertämään tietynlaista rataa mahdollisimman nopeasti, ja kestämään eri tyyppistä rasitusta. RTR-autot ovat aina kompromissejä rata-ajon suhteen, eikä niistä saa ilman merkittävää muokkaamista kilpailukykyistä kilpa-autoa. RTR-autot sopivat kuitenkin kilpa-autoilun harjoittelun aloittamiseen ja niillä voi harjoitella täysipainoisesti vuoden tai kaksi. Pikku hiljaa voi myös vaihtaa RTR-autoon kunnon rata renkaat ja radio-ohjaimen tarkempaan kilparattiin.

Ensimmäinen auto kannattaa olla laadukas hinnat alkaen auto, eli käytännössä takavetoinen Arrma tai Traxxas. Sitten kun pahimmat kolaroinnit on koettu ja tietää haluaako harrastaa rata-autoilua vai piharälläämistä, voi ensimmäisen auton myydä uudelle harrastajalle, ja ostaa pari kertaa kalliimman kyvykkään rälläysauton tai kilpa-auton. Aluksi takavetoinen auto on hyvä valinta, koska siinä on vähemmän huollettavaa ja halvempi auto on kivuttomampi vaihtaa parempaan. Kokemuksen kasvaessa on myös helpompi valita hyvä käytetty tai kohtuuhintainen uusi.